Sotsiaalettevõtja töö sisuks on sotsiaalne innovatsioon. Sotsiaalse innovatsiooni sisuks aga muutused ühiskonnas toimuvates protsessides ja väärtushinanngutes. Kuidas nad seda teevad?
Social Capitalist Awards 2005 finalistid ja 25 maailma muutvat organisatsiooni on oma eesmärgi savutamisel kasutama hakanud ärijuhtimise meetodeid ja juhtimistööriistu. Kõigi finalistide corporate governance praksis on nagu suvalise valdkonna maaailma parimal ettevõttel. Ja kindlasti kõvasti parem, kui suvalisel valitsusel.
Sotsiaalettevõtjate leidmiseks ja arendamiseks on paarituhaande aasta eest Indias imperaatoriks olnud Ashoka nime kandev “riskikapitalifond”, kus sõelutakse ja kaalutakse s-ettevõtjaid ning langetatakse “finantskomitee” otsus.
Mis on siis finantseerimiskõlbulise s-ettevõtja kriteeriumid? Neid on kokku viis:
1. Idee uudsus
2. Loovus
3. Ettevõtlikkus
4. Mõjukus
5. Eetilisus
McKinsey taustaga Ashoka asutajate poolt ennistmainitule tüüpiline näide – kaaluda mittetulunduslikel, sotsiaalsetel ja üldhuvides tegutsemise eesmärkidele pühendumiseks päris rikikapitalistide tulemuskaarti ja hindamiskriteeriume. Ainsaks vaheks, et s-ettevõtja peab tegutsema veel mahukamal ja raskemal turul, kui suvaline ärivaldkonna ettevõtja – sinu toode või teenus peab muutma tervet ühiskonda.
Täna olen sotsiaalse innovatsiooni teemal hommikukõneleja seminaril “Kokkulepetest tulemuseni”, mis esimesel hetkel tundus nagu ühiskondliku leppe tegevusele nina peale viskamine. Kuid miks siis 18 riigist nii mitmeks päevaks inimesi Eestisse kohale vedada? Põhjus aga muus – Eestis on päris unikaalsel viisil loodud avaliku ja mittetulundussektorite koostööks vajalik ühispinnas – Eesti Kodanikuühiskonna Arengukontseptsioon (EKAK).