Suvine ajakiri HEI on veebis väljas ning siinkohal ka toimetamata versioon minu loost, mis keerutab kasvu allikate teemadel. Allpool viidatud väikelinnas tegutseva tennisevarustust müüva kaupmehe poole on mul jälle asja, sest temalt viimatiostetud reketi raami löödi 10 minutilise “kuule lase ma proovin, kas on hea reket ka” laenu käigus mõra sisse. Õnnetu juhus, kuid mul jälle siinsest poehinnast 3 korda (sic!) odavamalt Wilsoni nCode N5 Triadi ostmise võimalus. Müüja on aga minu viimatisest, maikuisest ostust omale ligi 3.000 uut edukat tehingut teinud…
—
Kasvu allikad ja uued tehnoloogiad
Kõik ettevõtted ja organisatsioonid on pidevas arengus, isegi siis, kui oma kontoritegemiste suvine argipäev näeb mõnedele uniselt üksluine. Tegutseme pidevalt muutuvas keskkonnas ja kui me ka ise miskit erilist enda meelest korda ei saada, siis konkurendid või hoopis klientide ootused muudavad meid ise. See, kuidas me endid ümbritseva majanduskeskkonna muudatusi adume ning nendele reageerime on kujunenud enamuse ettevõtete jaoks võtmeküsimuseks – otsides just sealt allikaid oma arenguks. Allikad arenguks viivad meie mõtted kahele erinevale rajale – kuidas oma praegust tööd tõhusamalt teha ning/või kuidas kasvada? Nii kokkuhoiu kui kasvu puhul on juhtide esmaseks küsimuseks muutunud uute tehnboloogiate ja tehnika pakutavad võimalused – olgu see juhtimis-, tootmis-, müügi- või haldustehnoloogia. Mõned uued lahendused on lihtsad teostada, mõnede mõju on suurem ning enamusel juhtudel on meil kombeks uutest tehnoloogiatest esmalt vaimustuda, seejärel jõuda põhjendamatu skeptitsismi perioodi ning lõpuks leida selleks hetkeks juba väljakujunenud tehnoloogiale ka sobiv kasutus.
Kokkuhoiu allikad
Kui olen ettevõtjate käest uurinud, kui palju on võimalik kulusid kokku hoida, siis ollakse nõus, et paariprotsendilist kulude kärpimist on neil kõigil aeg-ajalt ette tulnud ning üldjuhul pole olnud tegemist eriti aeganõudva ega ka vaimu nikastava tegevusega. Vastik küll – uuri ja puuri numbritesse, täpsusta sisemisi protsesse ja tarneahelaid ning teinekord tuleb vastu võtta valusaid otsuseid. Paljude meie firmade jaoks oli suur tõhususe kasvu hüpe seotud elektroonilisele (või vähemalt osaliselt elektroonilisele) asjaajamisele siirdumine, mille esimesed valud jäävad kümnekonna aasta taha. Tihtipeale oli arvutite ja interneti kasutuselevõtu eesmärgiks esmalt kulude kokkuhoid, kuid tegelikkuses leidis aset hoopis oma organisatsiooni viimine uude liigasse – kiviajast internetiajastusse. Rahalist kokkuhoidu ei saavutatud, kuid tõhusus kasvas ning tagasiteed paberipõhisesse asjaajamisse ei otsi keegi. Strateegia ning rahvusvahelise juhtimise professor Costas Markides suhtub üldjuhul kokkuhoiule suunatud tegevuste fookusesse seadmisesse ülimalt kriitiliselt – „ei olemas sellist asja nagu kokkuhoiustrateegia“, tavatseb ta rääkida. „On hea strateegia ja halb strateegia ning hea strateegia võimaldab kasvada“, on tema lühike kokkuvõte strateegiatest.
Kasvu allikad
Kui juhid on tunnistanud, et 5% rahalist kokkuhoidu on võimalik ellu viia ning isegi 10% on suudetud vahel saavutada, siis 5 aastat järjest 10% kokkuhoidu pole võimalik. Kasvada 5 aastat järjest 10% aastas on aga võimalik. Isegi 20% aastas, isegi 50% aastas. Tundub, nagu polekski kasvul piire võimalik näha – ole vaid tegija ning nopi võimaluste vilju. Samas soovitatakse just kasvustrateegiate puhul silmas pidada erinevaid kasvamise viise ning sellega seotud tehnoloogiate valikute olulisust. Kasvu võtted ja neid toetavad erinevad tehnoloogiad ongi järgmisena vaatluse all.
Kasvamine koos turuga
Kui seeme on viljakas pinnases, pole muud vaja teha, kui kõrvalt pealt vaadata, kuidas äri edeneb. Turuosa pärast suurt muret pole, sest ka konkurendid on ilmselt hõivatud mitte turuosa suurendamise vaid kasvava turu nõudluste rahuldamisega. Kasvava turu tingimustes annavadki parima tulemuse sisemiste protsesside toeks loodud infosüsteemid, mis võimaldavad sama organisatsiooni struktuuri ning tegevuste juures mahtusid kasvatada. Kasvav turg võib olla uinutav, kui samas ei püüelda aga muude, enamat pingutamist nõudvate kasvu võtete poole.
Turuosa kasvatamine
Konkurentidest kiiremini ja tulemuslikumalt tegutsemine nõuab enamjaolt erilisi juhivõimeid ning organisatsiooni tugevat fookust konkreetsetele – konkurentidest tõhusamatele tegevustele. Teisi võib aga tolmu jätta ka kõige ootamatumate ning samas lihtsate tehniliste lahendustega. Milline tennisevarustusele spetsialiseerunud kauplus võiks uhkeldada sellega, et ta müüb aastas 6 tuhande uue reketi kandis? Tegemist peaks olema kindlasti ühe väga suure kauplusega ja ta peaks tegutsema väga suure reketinõudlusega turul? Lisame juurde, et kaupluses on pinda (koos laoruumiga) 45 ruutmeetrit ja tegutsetakse linnas, kus elanikke alla tuhande… Tennisereketitest ekslusiivsemat kaupa – käekellasid, mille hind algab umbes 25.000 kroonist müüd tema naaberkauplus ning möödunud kuul müüs 2 töötajaga kellaäri neid kokku 758 tükki, viimase 6 kuu jooksul üle 2000 kella. Kõik uued kellad, keskmine hind käekella kohta kuskil 42.000 krooni. Mõlemad näited pärinevad muidugi Interneti oksjonikeskkonnast eBay, mis tasapisi eraisikute vanakraami väljapanekust muutunud väikeettevõtjate jaoks parimat turuosa ja ärimahu kasvatamist võimaldavaks tehniliseks lahenduseks.
Uuele geograafilisele turule kasvamine
Näide Interneti kaudu uuele turule liikumisest ajab eelkõige närvi muidugi vanadel, oma turuosa ja senise äriga harjunud tegijatel. Nii ongi kokku põrganud vanad, seniste väljakujunenud turgudel tegutsemise õigustega harjunud kaupmehed (ametlik edasimüüja võistlemas kõigisse maailma riikidesse kaupu tarniva Internetis kauplejaga), muutunud on turg, kus kaubeldakse (sama kaupa pakkuvad kaupmehed on Internetis oma pakkumistes teineteise kõrvale rivistatud) ning pidevalt kasvab uutest ostuvõimalustest huvitunud tarbijate hulk. Tavaliselt oleme arvanud, et igal uuel turul on oma eripärad ning ette tuleb võtta „üks riik korraga“ – eBay on tõestanud vastupidist – ette tuleb võtta kõik maailma turud korraga. Mida vähem on mu väikesel ettevõttel taagaks kaelas vanu tehnilisi lahendusi, seda kergem on neid siirdeid ka läbi teha. Õhem ja kergem lahendus on edukam.
Uue turu loomisega kasvamine
Mitte suured ei söö väikseid vaid kiired söövad aeglaseid. Mitte esimesena uue toote turule toonu ei saa oma investeeringule parimat tootlust vaid edukaimaks osutub tavaliselt kiire tagantspurtija. Mida keerukam ning kasutajatele võõram on uus toode, seda raskem on seda esimese pakkujana ka edukalt müüa. Apple ei mõelnud välja mp3 mängijaid, kuid lõi nende turu, sisenedes agressiivselt pakkumisega, mis nende iPodid ikoniseeris. Praeguseks on iPode müüdud maailmas üle 100 miljoni isendi. Kedagi ei huvitagi enam see, et 10 aasta eest valmistas Lõuna-Korea firma SaeHan Information Systems esimese iPodi eelkäija. Sel ajal vaakus Apple elu ja surma vahel, otsides oma ärilisele allakäigule lahendusi ning iMac oli alles joonis pabereil.
Kasvu ostmine
Kui kaks ettevõtet liituvad, tulevad kummagi juhid tavaliselt avalikkuse ette teatega, mille kohaselt ühiselt suudetakse enamat. Lubatakse, et 1+1=2,2 või veelgi enam. Aastake peale liitumist selgub, et 1+1=1,8 või veelgi vähem. Kõige kallim kasv on ostetud kasv, kõige odavam kasv on kasvava turu tingimustes saadud kasv ning kõige õpetlikum kasv on kasv on konkurentidelt turuosa napsav kasv. Kõige suuremat riski sisaldab endas aga uue turu loomisele pühendumine. Kõik erinevad kasvustrateegiad toetuvad aga mitte pimedale juhusele ega julge hndi rasvasele rinnale vaid meid ümbritseva keskkonna ning seejuures uusi tehnilisi võimalusi pakkuva keskkonna kiirele kasutuselevõtule. Kostub nagu just see, mida on Eesti ettevõtjatel olemas, kui vaid seda kasvuambitsiooni veel enam oleks.