Tänasel konverentsil “Keha meediapeeglis” jäi kõlama valdav rahulolematus meediatarbijat alavääristavas ning ühiskonda stereotüüpsetesse soorollidesse kammitsevas peavoolus. Tarbijana tunnen ka mina end alavääristatuna, kui pean seksistlikus (mitte segi ajada seksuaalsusega, eks?) maneeris reklaamides kasutatud naistekehadega oma avalikku ruumi jagama. Seda nimetan avaliku ruumi pornofitseerumiseks, mille kõrval igasugused kohukesekampaaniad on värskendav sõõm õhku.
Ümbritsevasse keskkonda suhtestume igaüks erineval viisil – läheme tema loodud reeglite ja normidega kaasa, ignoreeerime ja väldime nbeid või astume nendeg reaktsioonilissse suhtesse – võitleme nende vastu, läheme sõtta. Suhtestumise eelduseks on aga subjekti analüüs, meeedias kasjastatava analüüsiks on vaja tunda tema toimemehhanisme, evida meeediakirjaoskust ja mis olulisim – tegemist on aeganõudva tegevusega. Aeg teatavasti ainus piiratud resurss.
Barbi Pilvre leidis, et kõik kolm suundumust – kaasaminemine, ignorantsus ja sõjakas reaktsiooniline meediakriitika on Eestis olemas, kuid puudub meediakoolitus, mis peaks algama juba lasteaia tasandilt.
Kui riik sellise koolituse sisseseadmist ei suuda finantseerida ja ellu viia, peaks meediakoolituse kulud katma meedia ise. Sellisel juhul toome sisse juba meie väärtusruumile nii tavapäraseks saanud riigi rolli viimise turumehhanismide hoolde.
Kasutada saab mitut erinevat viisi – polluter pays printsiibi võib ellu viia väärtus- ning jaotusahela lõppunktis, kus pornofitseeruv ruum puutub kokku lõppkasutajaga – välimeedias, trükimeeedias, raadios, teles. Teine variant on, et avaliku ruumi saastamisel osalevad pooled jagavad kulusid solidaarselt – reklaammitelllijatest, reklaaami- ja meediafirmadest meeediakanalite ja -väljaanneteni.
Asja eeldused:
– teadvustame meediat avaliku ruumi osana, meie elukeskkonnana, mille kvaliteeedi eest peame ühiselt hoolt kandma
– teadvustame, et esimene ja lihtsaim variant – seksistlik reklaam lihtsalt ära keelata, ei ole realiseeeritav
– eksisteerib valmisolek aktiivselt pakkuda erapooletut meediakoolitust tarbijatele
Kostub suisa teostatav, kuid mitte homseks.